سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماشین های خارجی

قرن 21؛ واگذاری جگوار به سرمایه‌داران هندی

تاتاموتوز باقدمتی نزدیک به 75 سال در صنعت خودروسازی هندوستان فعالیت می‌کند. این گروه صنعتی، در سال 2008 موفقیت به خرید سهام شرکت‌های جگوار و لندرور از فورد طی معامله‌ای به ارزش 2/2 میلیارد دلار شد. تاتاموتورز در سال 2013، اتحاد جگوار و لندرور را به اطلاع رسانه‌ها رساند تا مخارج تولید و توسعه‌ی مهندسی در این شرکت‌ها را کاهش دهد.

jaguar  C-X75

تولید سوپراسپرت C-X75، اولین پروژه‌ای بلندپروازانه جگوار با سرمایه‌گذاری سنگین تاتاموتورز بود که به شکل یک مدل مفهومی در سال 2010 رونمایی شد. این خودرو، با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز در نمایشگاه پاریس مورد تحسین قرار گرفت. قرار بود محصول نهایی با پیشرانه‌ی هیبریدی تولید شود تا همراه قدرت نزدیک به 900 اسب‌بخار حاصل از ترکیب موتورهای بنزینی و برقی، سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت زیر 3 ثانیه و نهایت سرعت 320 کیلومتربرساعت فراهم کند. نسخه‌ی تولیدی C-X75 برای رانندگی تمام‌الکتریکی تا مسافت 50 کیلومتر و تیراژ تولید محدود به 250 دستگاه آماده می‌شد اما به صلاحدید مدیران جگوار و تاتاموتورز از برنامه‌ی تولید خارج شد. از نظر کارشناسان شرکت، سال‌های 2010 به دلیل هم‌زمانی با بحران در اقتصاد جهانی، مناسب تولید یک محصول با قیمت نهایی بیش از یک میلیون دلار نبود.

تحول در طراحی جگوار با حضور یان کالوم

در سال 1999 و زمانی‌که جگوار تحت مالکیت فورد اداره می‌شد؛ یان کالوم به سمت مدیر طراحی جگوار رسید. او متولد 1954 اسکاتلند است و در سن 14 سالگی به‌عنوان کارآموز وارد جگوار شد. کالوم بعد از تحصیل در مدرسه هنر گلاسکو، از رویال کالج لندن مدرک کارشناسی ارشد طراحی خود گرفت. او در سن 25 سالگی به خدمت فورد درآمد و زیر نظر پیتر هاربوری تا سال 1990، مدل‌هایی از فورد فیستا و اسکورت را طراحی کرد. کالوم تا سال 1999، عضو اصلی در طراحی خودروهایی بسیار مشهور مثل نیسان R390، استون مارتین DB7 و محصولات DWR بود.

ian callum jaguar car designer

یان کالوم از ابتدای قرن 21 در راس دپارتمان طراحی جگوار قرار گرفت. حتی با تغییر مالکیت این برند از فورد امریکا به تاتاموتورز هندوستان، کالوم 65 ساله همچنان در سمت خود باقی‌ مانده و فعالیت می‌کند. تمامی خودروهای مدرن جگوار که از سال 2006 تاکنون رونمایی شده‌اند؛ حاصل کار یان کالوم محسوب می‌شوند. او پس از معرفی کراس‌اورهای F پیس و آی پیس، بیش از هر طراح خودروی دیگری در دنیا، موفق به کسب جوایز معتبر شده است.

 


برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.